Hvor jord og himmel mødes

20/12 2024

Hvor jord og himmel mødes

Hvor jord og himmel mødes – teologien i nyere salmer
Kirsten Nielsen (red.)

Syng Nyt 2023; 512 sider

Denne bog er en frugt af indsamlingen og registreringen af nyere salmer af danske digtere i de sidste årtier gennem salmenetværket Syng Nyt, som med salmedatabasen og hjemmesiden salmer.dk efterhånden har fået en halvofficiel status som udviklingscenter for fornyelse af salmesangen i folkekirken. Dertil kommer netværkets salmetillæg 100 salmer, som efterhånden er udbredt i mange sognekirker. Med denne vægtige antologi af 45 let læste og vel formidlede temaartikler omkring teologien i nyere salmer har netværket yderligere fremhævet sin autoritet på området. Bogens 39 forfattere repræsenterer en lang række teologer, hvoraf de fleste er præster. Adskillige af dem er desuden biskopper og undervisere ved universiteterne og folkekirkens teologiske uddannelsesinstitutioner. Alene bogens omfang og forfatterliste er i sig selv imponerende. Man må ønske Syng Nyt et stort tillykke med en sådan udgivelse. Resultatet siger en del om netværkets styrke og indflydelse.

Der er ikke plads til her at gå nærmere ind i en beskrivelse af så mange artiklers indhold og vinkler. Overordnet set kommer bogen i forhold til teologiske temaer grundigt rundt. Mange artikler er kendetegnet ved en indledning af teologisk indhold og derefter præsenteres nye salmer, som forfatteren har fundet relevant i forhold til temaet. Vi får artikler om skabelse, årstiderne, sakramenterne, kirkeåret, troen, etik, børnesalmer, Guds dom, det onde og meget mere. Man har ikke været bange for at se på de kontroversielle og svære emner, og dermed har bogen virkelig godt fat i bredden af salmernes omfang og temaer, sådan som vi også kender det fra Den Danske Salmebog. Der er også artikler af praktisk teologisk art for eksempel om demens, babysalmesang og begravelse.

Bogens artikler inddrager både gamle og nye salmer i deres præsentation og analyser. Det har den styrke, at nyere og ældre salmer knyttes sammen, og at vi dermed nærmer os påvisningen af en kontinuerlig dansk salmetradition. Det er godt at se, at mange nyere salmer ikke er opstået forfra, men at de på trods af fornyet sprogbrug, billeder og vinkler også bygger videre på spor, der allerede er lagt. 

Der er også gode oversigtsartikler, f.eks. om salmerne i gudstjenesten (Marianne Christiansen), salmerne som teologisk praksis (Hans Ravn Iversen), etik (Johannes Nissen) og om melodierne (Mads Djernes). De inddrager eksempler, og der er gjort et fint stykke arbejde med at skabe overblik over tendenserne.    

Til gengæld savner jeg stærkt registre over salmerne og deres forfattere. Jeg frygter faktisk, at det kunne være en hindring for at bruge bogen som den gode håndbog, den potentielt er. Det er mig uforståeligt, at man ikke har taget det med i bogen. Det er afgørende nødvendigt med gode registre i salmekundskabens stoftunge disciplin. Desuden savner jeg fodnoter i artiklerne. En del løses med litteraturlisten efter artiklerne, men ikke alle kilder fremgår der. Den ene og den anden mangel får mig til at spørge, om det er gået lidt (for) hurtigt med at få bogen udgivet?

Jeg fornemmer, at antologien med sine forfattere og salmeeksempler repræsenterer den overvejende og ikke mindst den toneangivende del af folkekirken. Det virker som om, man med bogen gerne vil vise og fremhæve en særlig dansk salmesangstradition – det man kunne indkredse som det luthersk-grundtvigske. Dertil kommer hos mange et forsvar for det, man kunne betragte som en tendens i de nyere salmer: en vægt på almen religiøsitet frem for dogmatik, fremhævelse af trostvivl og -tøven, men dermed også teologisk udvanding og et sekulariseret verdensbillede. Lederen af netværket, Morten Skovsted indrømmer, at dette er tilstede, men han forsvarer det ud fra et ønske om måske dermed at skabe “en resonans for det moderne menneske” og dermed på ny at kunne fylde kirken op (s.35). Den tilgang bliver bakket op af personlige refleksionsartikler af blandt andet Laura Gylden-Damgaard og Louise Franklin Højlund.

Nyere salmer fra den konservative og pietistiske del af folkekirken er underprioriteret (i langt de fleste artikler findes de slet ikke), og udover den teologiske slagside, det giver, skaber det også et underligt hul i den ellers ret så dækkende antologi. Jeg tror, flere artiklers konklusioner ville blive anderledes, hvis der var en anerkendelse af denne traditions nyskabelser inden for den kristne fællessang. I stedet må man nok mene, at Hanne Jul Jakobsens artikel giver denne tradition et spark og dermed også skaber en grøft. Jeg synes, det ville være mere spændende og frugtbart med en dialog omkring disse forskellige tilgange, og hvorfor der har udviklet sig forskellige traditioner. Merete Bøyes artikel om Guds dom i nyere danske salmer er her en forfriskende undtagelse fra normen. Der kan være flere grunde til denne udeladelse. Alene det faktum, at denne gruppe har været og stadig er dårlig til at tage vare på og formidle sin poetiske og musikalske arv, er sandsynligvis en del af årsagen. 

Jeg glæder mig over Morten Skovsteds artikel om at skrive salmer på traditionen, for der berøres udenlandske salmer i dansk oversættelse. For en sund fornyelse må også hente inspiration udefra. Jeg kunne ønske mig, at der var mere syn i bogen for udenlandsk indflydelse på dansk salmekultur. Ellers bliver salmesangens teologiske og musikalske univers alt for nationalt indelukket og selvtilstrækkelig. Så tak også for Peter Andreas Arendts artikel om verdenskirkemusik, omend den står noget skævt i forhold til bogens genstandsfelt. Måske taler dens mangel på salmeeksempler netop for sig selv.

Samlet set står der en glæde ved at have et bogværk, som kan tjene til solidt overblik og redskab til at trænge ind i de spændende nyere salmer og deres anvendelse. Her er stof til mange timers fordybning. Må den blive hyppigt brugt – ikke mindst i præstegårdene! For os, der har en forskningsmæssig og formidlingsmæssig interesse i nyere salmer, er den også til stor inspiration. Samtidig er udgivelsen en påmindelse til andre grupper i folkekirken om at komme med i arbejdet og gøre sig gældende, så vi kan få en ny dansk salmetradition, som afspejler bredden og ikke kun magten i folkekirken.         

Peter Nissen
Præst; underviser på Løgumkloster Kirkemusikskole;

afdelingsmissionær i Luthersk Mission