Farvel til dommedag

19/09 2024

Farvel til dommedag

Steen Skovsgaard: Farvel til dommedag – med det kristne håb
ProRex 2024
164 sider; 200 kr.

Dommedag er et vanskeligt og alvorligt emne. Derfor må det også være vanskeligt at skrive en bog om det.

Ikke desto mindre har biskop em. Steen Skovsgaard sat sig for at gøre netop det: skrive en grundig, men også tilgængelig og overskuelig bog om dette vanskelige emne.

Det er der kommet en god og læseværdig bog ud af. I 2022 udgav han bogen ’Mellem frygt og glæde’ om samme emne – på baggrund af sin ph.d.-afhandling om forståelsen af dommedag i hhv. kristendom og islam.

I ’Farvel til dommedag’ tages der på én gang grundigt og enkelt livtag med mange af de vanskelige tanker og spørgsmål, som kan knytte sig til emnet dommedag. Skovsgaard lægger vægt på at gentage, at for den kristne er dommedag allerede overstået, og at det på den baggrund er muligt at leve med håb, glæde og tryghed. En glæde, som vel at mærke ikke kun handler om noget fremtidigt, men smitter af på livet nu og her.

Bogens tre hovedafsnit har som tema hhv. ’Hvad dommedag ikke er’, ’Hvad er dommedag’ og ’Hvad tør vi håbe på?’. Under disse overskrifter skrives der i relativt korte afsnit om så centrale begreber som verdens undergang, tilgivelse, omvendelse, Jesu genkomst, frelsesvished og kødets opstandelse m.v..

En gennemgående pointe er formuleret med bogens titel, at den kristne må sige ’Farvel til dommedag – med det kristne håb’. F.eks. hedder det, at ’kristentroen kan kendes på glæden over, at dommedag har fundet sted for den, der tror’ (s. 20).

Skovsgaard sætter ord på, at dommedag og den evige fortabelse rummer noget tankemæssigt gådefuldt. Det skal man vedgå, siger han: ’Derfor er det både forståeligt og naturligt at indrømme, at man ikke forstår Gud. I mødet med ham slår forstanden ikke til… Derfor er det bedre at kæmpe med Gud om alt det, man ikke forstår, end at forsøge at skjule, undertrykke eller bortforklare det.’ (S. 43-44).

På den baggrund fastholder Skovsgaard også talen om en evig fortabelse. ’Fortabelsens mulighed mener jeg til gengæld ikke, at vi kan komme udenom – hverken i troen, bekendelsen eller forkyndelsen’, skriver han f.eks.. (s. 100).

Bogens pointer og konklusioner er altså i hovedtræk på linie med en klassisk luthersk forståelse af, hvad frelse, fortabelse, dommedag og evigt liv er. Sproget og fremstillingen er præget af enkelhed og overskuelighed, og undervejs fornemmes en varm og erfaren, sjælesørgerisk tone og tilgang.

Enkelte afsnit går fremstillingen måske lidt ud af en tangent, så den røde tråd er i fare for at fortone sig. Noter i bunden af hver side henviser flittigt til bibeltekster og forskellig anden litteratur. Ved en række citater af ikke mindst Luther henvises der desværre kun til Skovsgaards bog ’Mellem frygt og glæde’, hvor citatet formodentlig også er brugt. Her havde det været fint med direkte kildehenvisninger.

Bogen er tænkt som en samtalebog, der kan anvendes i studiekredse m.v., og til dette formål rundes den af med en række spørgsmål og samtaleoplæg.

Mens præster og teologer flittigt taler imod en klassisk luthersk forståelse af dommedag, fortabelse og evigt liv, ønsker denne bog at tale både enkelt, trøstende og bibelnært om emnerne. Det fortjener bog ros for – og forfatteren tak for.

 Kristian S. Larsen